A Budapesti Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszus Általános Titkársága 2017 júliusában pályázatot írt ki az 52. Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszus himnuszára, szentségimádási énekre, mise-ordináriumra, illetve a szentmise propriumára.

A kongresszus lelkipásztori előkészítésének kiemelten fontos eleme a zenei előkészület.

A zenei pályázatokat bíráló zsűri tagjai:

  • Csanády Lőrinc hegedűművész
  • Dobszay Benedek ferences szerzetes
  • Harmath Dénes orgonaművész
  • Horváth Márton Levente zeneszerző, orgonaművész
  • Kiss Zsuzsanna zeneszerző, karvezető
  • Sapszon Ferenc karnagy, zeneszerző
  • Tardy László karnagy, kántor
  • Tolcsvay László zenész, zeneszerző (himnuszpályázat)

Himnuszpályázat

A himnuszpályázatra érkezett 74 mű közül a zsűri a kiírás szempontjait figyelembe véve nem talált minden kritériumnak megfelelőt, ezért a himnuszpályázat zárt, meghívásos rendszerben folytatódik.

Bácskay Zsolt Krisztus, légy velünk! című dala különdíjban részesült.

Ács Dávid László Világ, borulj térdre című művét kiemelkedőnek értékelte a zsűri, de több szempont miatt átsorolta az áldozási ének kategóriába.

Mise-ordinárium pályázat

A mise-ordinárium pályázatra 52 orgonára és más hangszerekre írt mise-kompozíció érkezett. A zsűri nem osztott ki I., II. és III. helyezést, hanem a legjobbnak ítélt nyolc művet díjazta, melyeket bizonyos szempontból kiemelkedőek. Ezek a következők:

  • Gável Gellért: Latin Mise Gitáron - Lelkesítő hangvételéért
  • Komesz Zsolt: Mise-ordinárium - A gitáros és orgonás nyelvezet virtuóz ötvözéséért, újszerű fogalmazásmódjáért
  • Kovács Szilárd: Missa Quinqueecclesiensis - Kiemelkedő zeneszerzői megoldásaiért, különleges harmóniavilágáért
  • Kovács Szilárd: Magyar mise - Kiemelkedő zeneszerzői megoldásaiért, különleges harmóniavilágáért
  • Nagy István: Missa Solemnis - Kiemelkedő zeneszerzői megoldásaiért, különleges harmóniavilágáért
  • Nagy István: Szent István - mise - Magyar hagyományokban gyökerező hangütéséért, biztos formálásáért
  • Szalai Péter: Mise-ordinárium - A nép által való könnyű énekelhetőségéért
  • Varga László: Magyar mise - Magyar hagyományokban gyökerező hangütéséért, biztos formálásáért

A szentmise propriumai

Felajánlási ének

Felajánlási ének kategóriában 15 pályamű érkezett. I. és III. helyezést a zsűri nem osztott ki.

II. helyezést értek el:

Áldozási ének

Áldozási ének kategóriában a 19 dal közül:

I. helyezett

II. helyezett

III. helyezett

Kivonulási ének

Kivonulási ének kategóriában 13 dal érkezett.

Különdíjat kapott:

A szentségimádási ének pályázatra érkezett 32 dal közül:

I. helyezett

II. helyezett

Köszönjük minden alkotónak a lelkes részvételt!

Gratulálunk a díjazottaknak!

Budapesti Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszus Általános Titkárság

A 2020-ban megrendezendő Eucharisztikus Kongresszus előkészületének látványos része az új, alkalmi monstrancia elkészítése. A rendezvényt szervező NEK Titkárság 2018 februárjában nyílt, kétfordulós pályázatot írt ki az ötvösművészeti tárgy terveinek elkészítésére. A zsűri feladatát Erdő Péter bíboros, prímás, esztergom-budapesti érsek vezetésével liturgiában, művészettörténetben és tárgyalkotásban jártas tagok látták el:

  • Erdő Péter bíboros, prímás, esztergom-budapesti érsek
  • Fábry Kornél, a NEK főtitkára
  • Füzes Ádám, az Esztergom-Budapesti Főegyházmegye Egyházművészeti Bizottságának elnöke
  • Dragonits Márta belsőépítész, az Ars Sacra Alapítvány elnöke, a NEK művészeti albizottságának elnöke
  • Kontsek Ildikó művészettörténész, múzeumigazgató, a NEK művészeti albizottságának tagja
  • Lipóczki Ákos DLA, ötvösművész, MOME, Tárgyalkotó Tanszék, tanszékvezető egyetemi docens
  • Varga Péter DLA ötvös restaurátor művész, az MMA rendes tagja, Iparművészeti és Tervezőművészeti Tagozat

A zsűri egyhangú döntése értelmében Lenzsér-Mezei Kata építész, ötvösművész koncepciója került ki győztesen. A végső formájában elfogadott monstrancia 2019 szeptemberében készül el.

A pályázatban benyújtott tervdokumentáció digitális képek, életnagyságú modellek, anyagminták és műszaki dokumentáció formájában tudta meggyőzni a szakértőket arról, hogy a végső mű megfelel majd a liturgikus céloknak, a rendezvény célkitűzéseinek és a kortárs esztétikai igényességnek.

Lenzsér-Mezei Kata monstranciája a hasonló szakrális ötvösművek hagyományos felépítését követi. A talapzat és a (nodus-szal, vagyis a fogást megkönnyítő, középen szélesedő gombbal ellátott) szár felett a legszentebb szentséget glóriaszerűen öleli körül a napsugarakat idéző aranyozott üvegkorong, amit kívülről fémkeret övez. Az Oltáriszentség külső védelmét egy mindkét oldalról átlátszó üveggel lezárt szentségház biztosítja. A nagy monstranciából egyszerű mozdulattal kivehető az önálló talapzattal, szárral ellátott középső rész, az ostyát tartalmazó kis úrmutató. A talapzat és a körbefutó fémkeret anyaga dörzscsiszolt nemesacél. A változatos felületkidolgozás és üveg társítása figyelemreméltó hatást kelt. A kivehető úrmutató selyemfényűre polírozott ezüstből, míg az ostyához legközelebb kerülő szentségház magas fényű aranyozott ezüstből készül. Az elkészítés során két rétegben aranyat hordanak majd fel a látványterven látható víztiszta üvegkorongra. A szárba kék színű üvegbetét kerül, ami elölről és hátulról fényesen csillog, oldalról viszont matt felületen törik majd meg rajta a fény.

Feliratok és egyéb motívumok süllyesztett, illetve síkban tartott arany berakásként jelennek majd meg. A kisebbik talapzaton csak keresztek, a nagyobb talapzaton az A [alfa] és Ω [omega] betűk is szerepelnek. A hosszú száron a Kongresszus mottója („Minden forrásom belőled fakad”) lesz olvasható magyar és latin nyelven. A készítés idejét és alkalmát az arany kapszula körirata fogja megjelölni:

+LII.+CONGRESS+EUCHARISTIC+INTERNAT+BUDAPEST+2020

A monstrancia teljes magassága 157,5 cm, ebből a kivehető rész 70,5 cm.

Tovább a pályázatról szóló cikkhez >>